Skåne Rundt på 1  dag ?

Onsdagen den 5 september 2012 var det så dags att göra som man gjorde 1912, att köra Skåne Rundt på 1 dag

 

Startfältet var betydligt klenare än för en dryg vecka tidigare då ca 250 personer stod på startlinjen.

 

Denna morgon, trots hyggliga väderleksprognoser var det endast tre personer som gjorde sig redo att anta utmaningen från 1912

 

 

 

Startlista

Förare

 

Startnummer 1 Göran Svensson   Norton mod 19        600cc    1957

Startnummer 2 Håkan Delén         Honda Varadero    1000cc    1999 

 

Passagerare:

 

Startnummer 1002  Linnéa Delén  Honda Varadero     1000cc   1999

 

 

 

De startande motorcyklarna släptes iväg två och två med första start 06:50

 

---------------------------------------------------------

 

Följande passertider noterades under loppet:

 

06:50 Start Örenäs Slott


08:25 Saxtorp



09:10 Smyge Uppehåll för fika 10 min



09:55 Ystad


10:40 Simrishamn Uppehåll 10 min för snabbkaffe



11:15 Brösarp


11:45 Åhus lunch Uppehåll för lunch på Åhus Strand
12:45 Start Åhus



13:45 Nyteboda Stopp 5 min för fotografering



14:30 Broby  Stopp 5 min för fotografering



15:20 Tyringe Stopp 20 min för kaffe

16:35 Simmelsberga Stopp 5 min för fotografering



17:00 Mål Örenäs Slott


 

 

 

Vid starten fans det ingen publik. Ej heller någon som viftade iväg oss med en flagga

 

Endast en kvarglömd vägvisare påminde om rallyt för en dryg vecka sedan

 

Även Åhus Strand tycktes ha gått in i sin vinterdvala. Dock fans det ett litet sällskap som hade konferens så vi hängde på deras lunch, Biff a la Lindström

 

 

Betydligt lugnare, ett fönsterbord för oss själva

 

Nyteboda hade stängt för säsongen.

Till och med tanterna i Kaféet hade gått hem
 



I Broby fans det inte ett spår kvar, Inte ens en oljefläck

 

På Tyringe Kurhotell blev man lite förvånad när vi sa att vi körde Skåne Rundt.

" Ni är lite sena " blev kommentaren varpå dom bjöd på kaffe och kaka utan kostnad

 

 

Nytvättad och ren på alla vis

 

 

 

 

 

 

 

Fram till lunch var takten hög och körpassen längre.

 

 





Efter lunch blev det allt mer segt varför pauserna kom tätare

 





Inga kedjebrott, punkteringar eller andra tekniska problem förekom

 





Hastighetsgränserna hölls med + 10 km med undantag av 50 och där under.

 

 

 

Med tanke på vilka motorcyklar man körde på och hur vägarna såg ut 1912 så är vi fulla av beundran

 

copyright 2004